SUKA BLOG MAR?

Friday 15 April 2011

mengumpat itue harus?

seperti yang dijanjikan marziana...mar nak story pasal mengumpat...
sapa x penah mengumpat,angkat kaki.....?
^__^
mengumpat tue apa sebenarnya?
boleh disimpulkan bahawa mengumpat tue perbuatan menyebut sesuatu yang memang benar2 wujud(berlaku) tentang seseorang di mana kalau owang tue tau,dea akan marah.
 tahu x ?mendengar umpatan juga hukumnya haram...(imam al-Nawawi)
kalau kita dengar owang mengumpat kita wajib melarangnya jika tidak membawa mudarat atau berusaha menukar tajuk perbualan.kalau x mampu jugak,mest tglkan tmpat tersebut atau benci dalam hati.
6 mengumpat yang diharuskan ialah:
1.mengadu kezaliman dan pengkhianatan yang berlaku.
2.meminta pertolongan untuk mengubah kemungkaran yang berlaku,boleh didedahkan kemungkaran tersebut.
3.meminta fatwa daripada mufti seperti isteri ceritakan perbuatan jahat suami.
4.menyelamatkan saudaranya daripada kejahatan seseorang seperti seseorang yang ditanya tentang bakal isteri atau suaminya,maka harus didedahkan keburukannya kalau ada.3 golongan kalau kita cakap pasal keburukan dea x dikira mengumpat..1-pemimpin yang zalim 2-ahli bidaah dan seseorang yang terang terangan melakukan kefasiqan.
5.memperkenalkan seseorang yang memang terkenal dengan gelaran tertentu atau hanya dikenali apabila disebut sifat cacatnya seperti tempang,buta dan sebagainya.
6.seseorang yang terang terangan melakukan kefasiqan seperti lelaki atau perempuan yang mengubah jantinanya,minum arak,berzina.tetapi jika melakukanya secara bersembunyi tidak harus menyebut tentang mereka.

ringkasa daripada solusi isu no 30 ms 13 ^___^  

No comments:

Post a Comment