SUKA BLOG MAR?

Saturday, 5 November 2011

di saat yang genting

sekian lamanya x menghadap blog yang dilahirkan disaat kegemilangan masa student dulu.....
windu sesangat nak taip...tp disebabkan lappy yang menghidap pyakit yang dah sampai penghujungnya...terpaksa menahan windu nak update blog...
anyway   sempena hari raya korban esok hari..mar ucapkan selamat hari raya aidil adha pada suma blogger dan my followers...thanx suma yang sudi membaca blog mar...terharu sesangat....
beberapa hari lagi je kita akan sambut tarikh yang sangat cantik tuk tahun nie,,,dan kebetulan tarikh tue genap mar mendapat kunci kebebasan....macam mana sekalipun tue bukan satu isu yang mendebarkan,merisaukan mar....apa yang membuatkan tarikh tue bermakna dalam hidup mar...status mar akan bertukar dalam usia yang muda dan sekaligus mencipta rekod baru dalam keluarga...dengar mcm menarik..seronok..mesti ramai yang kata mar bertuah sangat...yea...mar rasa macam tue jugak..tapi percaya la..jauh disudut hati mar...mar risau dan berharap sangat ia berjalan dengan lancar dan xder pihak yang akan sedih,atau terasa hati....doakan suma semoga ia berjalan dengan lancar....amin.............

Saturday, 3 September 2011

selamat hari raya

berkurun lama asanya mar x update blog..disebabkan lappy yg mengerang kesakitan dan kesibukan jadie x sempat nak luangkan masa berhadapan dengan fb and blog..anyway asanya x terlambat mar nak wish selamat hari raya pada sumaaaa pembaca blog mar nie...dengan serendah2 diri mar mohon keampunan seandainya ada kata2 yang tertera dalam fb or blog dah pun menusuk atie,melukakan perasaan sesapa..mar mnx maaf sesangat....besyukur sangat dapat cuti raya awal2 kja nie....(^__^) selamat hari raya aidilfitri...=)

Monday, 27 June 2011

MUSIM CINTA SUDAH BERLALU~~~

"perkahwinan dimulakan  oleh sebuah cinta
,tetapi hanya disempurnakan
 oleh satu tanggungjawab"

Seorang isteri mengeluh mengapa suaminya sudah semakin jarang mengirim SMS berisi kata2 cinta,sayang,rindu seperti mula2 kahwin dulu.Kalau adapun tidak sekerap dan sehangat dahulu. Mungkin hanya sepatah"okey","ya" atau"tidak" sahaja yang tertera di telefon bimbit.Adakah dia sudah jemu?Atau cintanya sudah berkurang?Begitulah detik si isteri.
Kadang2 suami sudah semakin mahal dengan senyuman.Kata2nya boleh dikira.Sudah banyak diam.Pujuk rayu?ah jauh sekali..!
Memang begitulah resmi lelaki.Semakin banyak bebanan semakin sedikit luahan perkataan.Kesukaran kekadang menimbulkan kebisuan.Itu petanda ketenangan semakin dihakis.Dihakis oleh cabaran kehidupan.Menjadi seorang suami bererti mengucapkan selamat tinggal kepada alam bujang yang penuh kebebasan dan serba boleh.Jika tidak pandai mengawal hati,mengurus emosi..semakin bertambah usia perkahwinan,hidup akan menjadi sunyi..
Namun saya sedar,apa yang saya tulis ni kemungkinan akan dicebikkan oleh pasangan yang hangat bercinta.Mana mungkin pasangan yang begitu setia berSMS atau"bergayut" berjam2 lamanya di telefon boleh menjadi beku dan kaku seperti tu.Tidak mungkin "kami "akan jadi seperti itu..Mungkin itulah yang berbunga di hati masa kini.Tetapi nanti dulu,pesan saya cinta itu pasti diuji..
Apabila sudah berumah tangga usah hairan jikalau isteri yang penyengap menjadi kuat berleter.Manakala suami yang dahulunya begitu lebar senyuman dan ketawanya,perlahan lahan menjadi seorang pemenung dan pendiam.Kesukaran tugas dan beban tanggungjawab menyebabkan seorang lelaki banyak berfikir dan mencari jalan penyelesainya.Ya!potensi suami menjadi ahli falsafah semakin terserlah apabila menjadi suami apatah lagi menjadi seorang ayah!
Rupa2nya ketawa yang besar dahulu bukan kerana benar2 gembira tetapi kerana belum mengenal erti kesusahan.Begitu yang senyap dahulu bukan kerana benar2 pemalu tetapi belum dicabar kesibukan dan cabaran tugasan.Hakikatnya lelaki dan wanita sama2 teruji dalam sebuah gelanggang mujahadah yang dinamakan rumah tangga.
Musim cinta sudah berlaku.Tiupan angin yang sepoi-sepoi bahasa perlahan2 bertukar menjadi taufanJika tidak bijak dan sabar mengawal kemudi hati,pasti tersungkur peribadi dan runtuhla pertautan dua hati.Benarlah kata hukama,perkahwinan dimulakan oleh sebuah cinta,tetapi hanya disempurnakan oleh satu tanggungjawab.tanggungjawab yang diertikan satu beban,tugas atau amanah yang mesti kita "tanggung" didunia,"disoal"dia akhirat dan mesti kita "jawab"dihadapan Allah S.W.T
Kita sedar bahawa menjadi seorang suami mahupun isteri bukan hanya untuk menikmati keseronokan dan kemanisan yang diingini oleh fitrah manusia tetapi yang lebih penting berkahwin itu adalah perintah dan amanah daripada ALLAH.
Kita sering diigatkan,bahawa untuk mengukuhkan hubungan antara makhluk(dalam konteks suami dan isteri),khalik(Allah)wajib menjadi matlamatnya.Begitu juga perkahwinan,matlamatnya adalah untuk mencari keredhaan Allah s.w.t.Rumah tangga hakikatnya ialah satu gelanggang ibadah untuk meraih pahala dan keredhaanya.Bukan cinta isteri atau suami yang menjadi matlamatnya,tetapi itu hanya alat.Alat yang digunakan untuk mencapai matlamat.Ertinya,cintakan suami dan isteri mesti berdasarkan rasa cinta kepada Allah.Apabila ini menjadi asas dan terasnya,maka itulah yang dikatakan bercinta dengan rasa tanggungjawab.
Cinta tidak boleh terpisah daripada tanggungjawab.Gabungan kedua2nya yang melahirkan rumah tangga yang bahagia.Jika ada cinta tetapi tiada tanggungjawab,lambat laun cinta akan luntur dan rumah tangga akan terkubur.Sebaliknya jika ada tanggungjawab tetapi tidak ada rasa cinta,maka hilanglah seri dan kemanisan rumah tangga.UMpama hidup segan ,mati x mahu.Ketika kemanisan bertukar pahit,ketika keseronokan beralih kepada kesukaran,maka tinggalah rasa tanggungjawab untuk menyempurnakan sebuah perkahwinan.Ketika itu rasa cinta mungkin sedikit terumbang ambing atau seakan-akan mula meminggir,tetapi rasa tanggungjawab yang akan mengikatnya kembali dengan setia dan sabar.Genggam bara api biarlah sampaijadi arang.Begitulah kekuatan satu tanggungjawab yang mampu bertahan ketika cuaca rumah tangga atau bergelombang.
Salah satu ujian terbesar dalam rumah tangga ialah terserlahnya warna sebenar pasagan kita.Saat itu akan tiba.Dan janganlah akan terkejut jika kita dapati dia seolah2 insan lain yang belum pernah kita kenali.Hairan melihat perubahanya?Jangan berasa hairan kerana dia juga berasa hairan dengan perubahan kita.Hakikatnya dia dan kita sama2 berubah.Warna sebenar yang menurut pakar2 psikologi hanya akan muncul apabila mencecah lima tahun usia perkahwinan.Justeru ,jangan sesekali kita merasakan sudah mengenali pasangan kita walaupun telah lama hidup bersama2 sebagai suami isteri.proses perkenalan antara pasangan mestilah diusahakan dan diteruskan secara  konsisten.Ini satu langkah kearah pengukuhan cinta dalam rumah tangga.Bukankah x kenal maka x cinta?Jadi apabila cinta tergugat,itu petanda yang menunjukkan proses pengenalan juga telah terencat.Oleh sebabitu tunggu apa lagi?Teruskan perkenalan dengan pasangan anda sengan cara bertanya,berkongsi,meluahkan dan meminta pandangan.Jangan sesekali menggunakan" fail lama" untuk mencipta keserasian baru.Terimalah hakikat bahawa minat,hobi dan kecenderungan pasangan kita telah berubah.
Membina cinta ketika tarikan fizikal dan keinginan seksual sudah menurun memerlukan keikhlasan.Di mana lagi sumber keikhlasan jika tidak kembali kepada iman?Ertinya kembali kepada Allah.Percayalah keadaan yang serba serbi tak kena,hilang tumpuan,kurang selera makan,tidak ada"mood" untuk bercerita dan berbicara adalah bukti terhakisnya ketenangan dalam hati.Dan itu semua adalah berpunca daripada lalai dan alpanya hati daripada zikrullah."ketahuilah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang".
Iman dalam hati akan menyebabkan suami dan isteri saling bertanggungjawab.Walaupun terasa berat mulut untuk berbual dengan isteri,akibat beban masalah menyara rumah tangga,namun digagahi jua oleh kesedaran kata2 yang baik itu adalah sedekah.
Walaupun terasa sukar mengukir senyuman dihadapan suami bahana kerenah anak2,tetapi isteri yang beriman terus bermujahadah..dan terus tersenyum di hadapan suami kerana menyedari senyuman itu ialah satu sunah.Sedekah dan sunah yang dilakukan oleh suami dan isteri inilah yang menurunkan sakinah dan mawaddah dalam sebuah rumah tangga.
Ya,apabila musim cinta sudah berlalu,semailah "pohon" tanggungjawab.Insya-Allah,musim cinta akan kembali dan ketenangan dan kebahagian akan kembali harum dan mewangi!

artikel dipetik dari majalah solusi,isu 6.mencari bahagia....
serius mar suka majalah solusi..sebab bila baca ibarat dapat motivasi baru dan mengajar banyak benda dalam kehidupan mengikut syariat islam...walaupun harga dea rm9..tp sangat2 berbaloi..(^__^)..niat d hati nak berkongsi ngan pembaca semua..thanx sudi baca...!!!

Sunday, 26 June 2011

catalyst collagen

apakah collagen?

collagen merupakan satu produk yang telah diformulasikan berasaskan teknologi farmaseutikal untuk memberi manfaat yang tidak terhingga kepada tubuh badan pengamalnya dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki.

kelebihan collogen?
1.mengurangkan bilangan.kepadatan dan kejelasan kedutan
2.memastikan keanjalan dan kesegaran kulit.

khasiat menggunakan catalyst collagen

1.membantu proses pemulihan osteoperosis &osteoarthritis
2.mengembalikan kesegaran dan keremajaan kulit
3.mengatasi masalah kulit kusam,berkedut dan kering
4.membantu melicinkan tumit merekah dan kuku malap
5.menyuburkan rambut agar kelihatan lebat dan berkilau
6.membantu mengaktifkan semua metabolisme tisu2 tubuh ketahap maksima

kesan mengamalkan catalyst collagen

1.kulit tidak akan berminyak
2.dapat mengurangkan masalah jerawat akan hilang
3.dapat mengurangkan parut2 yang ada dikulit
4.badan akan rasa lebih cergas dan bertenaga
5minda lebih cergas dan pergerakan anggota badan tubuh menjadi lebih lancar.

ini terbukti dan mampu mengembalikan kesegaran dan keremajaan kulit anda dalam tempoh dua hingga empat minggu pengambilannya.Kulit yang sihat adalah benteng utama tubuh dari penembusan microorganisma seperti bacteria,kulat dan virus selain dapat menyerlahkan kecantikan seseorang itu!!

hanya RM59.90

Thursday, 23 June 2011

erghhhhhhhhhhhhh

lama asanya che mar x update blog..xder idea la..bosann duk umah..serius!!! masa mula2 balik qitue boleh la kak cutie..boleh la g jogging skali ngan dea..bayangkan che mar yg malas nak jogging nie tetiba boleh jadie ajin tau..pg ptg lak tue g jogg..hahahha..sebab xtau nak wat ape la...

tapi che mar suka g jogging pg agie dr ptg..sbbnya udara pagie lagie fresh...lepas2 subuh che mar ngan kak g la jubli perak..owang suma tkejut law dgar kami g sana..yea la..napa jauh sgt padahal kat umah boleh je jogg kan..sebb kat citue amai..semangat sket nak jogging..siap ada senam erobik agie tau..apa agie..join ar..(^__^) mujo xder pom2 gurl..kalau x gerenti akuh join jugak..hahhahaha...petang xbesh sangat..sebab apa?sebab amai owang dating...segan gak che mar pun nak jogging..huhuhuhu...tapi che mar sempat g 2 aqi je sebb kak dh start kja..tgu dea ct la bawu leh nak g pun...
apa agie ar che mar wat cutie nie..serius x wat apa pun...che mar cuma sempat g blaja wak moto sekali je..tue pun stress gila naek titi asyk x lepas je..skali je lepas..mmg asa down gila..nie la akibatnya budak x suka pgg moto bila nak jugak ambk lesen moto keta..huhuhu..terpaksa la weyh..t kja xkan nak nek keta jea..banyak cantik muka ko..igt bapak ko kaya sangat k..huhuhuhu..
pastue che mar nak g lagie..tapi xder owang nak antar la..serius che mar x branie la nak bawak moto g sana ...i need drebar!!!sape nak jadie drebar che mar????huhuhu..suma pakat menyorok x sanggup..hahahhaha...=(
skunk nie la kja che mar..on9 jea,,huh! bosan kot..
semalam g tgk 3,2,1 cinta dengan mak n kak..besh cita dea....mujo ada kak kan..kalau x,che mar duk umah je la..=p

Monday, 20 June 2011

hari bapak?

hari bapa...fathers day....mungkin hari bapa x semeriah ibu kan..
kebetulan abah che mar balik kali nie time hari bapa..so..last2 minute decide nak g mam kat tg dawai..nk  mkan ikan bakar..okeh...so..km dinner kat tempat selalu la..cstmer xder la amai sangt..maybe staf x cukup jadie lambat sket menunggu ketibaan hidangan yang lazat tue...so..che mar yang tengah mengantuk nie disebabkan keletihan balik jogging tadie..mula cari akal nak bg hlg ngantuk..jadie che mar pun snap2 la pic...huhuhuhu..
bila makanan dihidangkan......

xder dah snap2 pic..apa agie..nyummmmmm 

hijau itue...sejuk mata memandangggg

yeahhhh...hijau..greennn...kalau asa mata nie dh lama x fresh..menghadap latop je..cuba korang try usha2 rumput k pokok kat luar umah..gerenti asa freshh jea...tambah2 law umah kat sawah padie..besh sangat..skunk time padie hjau tau.....
bawu2 nie..che mar balik kg....bila tgk padi hijauuuu..waaaahhhhhhh...jadie qalit tenung ...asa sejuk mataaa..sejukk hatiiii....utg kg che mar kat simpang 3 tokai..mmg umah tok keliling dea petak(sawah padi laaa)^__^ utg asaaa..kalau pagie2 jalan kat batas dea...besh weyh!!!!tapi balik bawu nie che mar xtdo sana pun...xnak cakp banyak..jom tgk pic nak....(^__^)

ni jalan on d way nak blk dahhh..
tapi jalan nak masuk kg che mar camnie la...
nampak x hjung tue..citue la umah tok che mar!!!dalam tauuuu
che mar balik nagn kak milah,abh n mak..
tapi dsbbkan che mar kna tgl..
xnek skali la ngan abh n mak..
huhuhuh..kak mlah yg antarkannn

itue sahaja yea..hijau..hijauuuuu..hijauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Friday, 17 June 2011

sayonara kelantan~~~~

setelah penat lelah menelan peritnyer kehidupan di dunia kelantan selama 3 tahun..akhirnya....
mar bebas..tiada lagi student nurse marziana~~~~~sedeh?epy? ntah la..x tau nak ckp cmna,,,yg pastinya...life must be go on..and pasnie semestinya kehidupan semakin mencabar dan semakin menguji kesabaran diri yang lemah nie.....
rindu~~~~semestinya diri nie pastie merindui sahabat gelak ketawa,susah senang bersama....akhirnya kita meninggalkan kknc dengan 100% lulus setiap sem..syabas 2/2008!!!!
harap kita dapat jumpa agie harie konvo nntie...and mana tau dapat posting sama2...diri nie harap sangat kita capai kejayaan LJM yg susah gile bawu2 nie....
bulan penutup yang memberi seribu kenangan yang indah..malam penutup induksi mengingatkan kenangan incharge dinner...malam perpisahan...dapat asa keindahan bersahabat....segalanya hanya tinggal memory..harap fb dapat jadie penghubung kita suma......

hanya tinggal kenangan..................................







Sunday, 5 June 2011

sebelum balik!

sebelum nie post pasal bila dah balik kan..skunk sebelum balik plak??
okeyh..i means..sebelum balik ke kelantan semula..
dengan hati kerisauan mungkin bas akan wat hal sempena cuti sekolah nie....(dalam hati berdoa..harap2 semuanya berjalan lancar..)
pagie2 celik mata after subuh..tewus on latop..nak update blog?why??esk k ptg nie k x boleh ke??
sebabnya saya akan meninggalkan cik latop bersama beruknyer kat umah nie..next week dah mula induksi..so..masa mmg padat..dr pagie sampai malam..next week satu agie mar kena fokus betol2 kat LJM tue penentu kerjaya masa depan mar..sangat2 berharap semua group 2/2008 lulus LJM tie..amin...
so..nak imbas kejap kenangan kemaren..dibawak tengok wayang..cita yang memang mar nak tgk sangat2..akhirnya diberi kesempatan jugak..alhamdulillah....walaupun mar ketinggalan..tapi x kisah...sebab dapat jugak tengok! cita apa???mesti la nur kasih...mmg dari dulu kalau tgk episod2 lam tv mesti da air hidung nak meleleh kan..so jgn pelik la owang disebelah mar bila kemaren tengok banjir abis satu queensbay...huhuhu..jalan2 ronda queensbay sebelum wayang start tue...jeng2..ada plak fazura ..snap je la dari atas nie..malasnyer nak tuwun..huhuu
okeyh..zoom dari tgkat 2 k 1 yea...x igt dah...saja dah alang2 bawak kamera,tgkp je la..agipun mar pun pengguna nutox jugak(^__^)
okeyh la..dulu guna clinelle..memang besh..tapi bila budget kuweng..kena cari product yg murah sket and okeyh..so mar pilih nutox...mar x guna suma..mar cuma guna

wrinkle away cleanser


softening pre-cleanser

solar block SPF45
pas abis wayang..kite nak gi release tension kjap....ada owang bawak g tempat yang mmg mar x pernah sampai sebelum nie..x payah susah2 g bukit bendera dah..nie pun dah tinggi..gayat mar!huhuhu
tempat dea mmg besh! angin sejuk..mcm cameron ker??huhuu..tenang jea....owang pun x amai sangat....korang tgk pic nie..and cuba teka kat mana yea?


cari tau..kat mana nie yea??? sekitar peneng..(^__^)
lastly..thanx kamu sudi spent time dengan mar kemaren..(^__^)
nak tau ke sapa yg bawak mar ???

Saturday, 4 June 2011

bila dah balik~~~

yeahhh..akhirnya balik jugak!!! nie wat keputusan balik last minute!!!huh...perasaan??
mesti la suka...relex skjap je ..ahad nie balik kelantan mula...huh! xper..next week induksi,pastue tgu ljm 15.6.11 pastue apa agie...lalalala..bubey kelantan~~~~~
kemaren mak  and kak ajak tgk xmen..waaaa...mak tgk wyg cter owang puteh tue..(^__^)
xmen!!mmg besh!pelakon dea pun..encem2 tue..(^__^)
x bapa jelas pic dea..okeyh
meh nak tjuk pic antara pelakonnyer keyh





cter ea mmg besh!!x wugi tgk!!!!

dah abish xmen..g jubli perak..makan2 kjap,solat..pastue g r&r kat butterwoth...